A kapcsolat és a kommunikáció titkai
A kommunikáció elméletében lévő ábra már általánosan ismert, hogy van adó meg vevő és közöttük egy kommunikációs kapcsolat van. Mégis mitől működik egy jó kapcsolat és hogyan lesz jó a kommunikáció? Nézzünk bele a dobozba és a dobozok közötti út rejtelmébe.
Az alapok
Az egyik fél dobozát megvizsgálva két mögöttes tényezőt fedezhetünk fel, úgymint a szocializációt és az éppen aktuális adottságokat. Ezek az elemek nagyban meghatározzák saját magunkhoz, másokhoz, és a helyzethez való hozzáállásunkat és kezelési módszerünket. Úgyis lehet fogalmazni (a Tranzakcióanalízisből vett Életpozícióval) mennyire látjuk magunkat és partnerünket OK-nak, vagy nem OK-nak.
Mivel a kommunikációhoz és kapcsolathoz két félre legalább szükség van, így ez letükröződik a dobozon belül is saját és partner oldalakra. Ezek a nagy területek foglalják magukban a célokat, viszonyulásokat, értékeket, és a nyelviséget mind saját oldalon, mind a partner oldalán az általa ismertetett, láttatott, állapotban vagy az általunk elképzelt, feltételezett módon. Ez az ismeret adja az egymáshoz (vagy a közös témán keresztül) történő viszonyulást, támogat az érvelésben, segíti a ráhangolódást.
A látható és hallható kommunikációnak van egy fizikai közeg szállítója és megjelenik a kommunikáció formája, amelyen keresztül a nyílt üzenetek eljuttathatók a másik félhez írásban, szóban, élő vagy online térben, stb.
Hogy jutunk el a lényeghez?
Mindkét fél valamilyen szerepben helyezkedik el és onnan indítja kommunikációját. Egyszerre több szerepben is lehetünk, ezért zavart kelt (bennünk és a másik félben is) ha nem tiszták a szerepek. Ez megnehezíti a kapcsolódást, legfőképp az értelmezést. Munkahelyi viszonyokban nézve a munkavállaló lehet vezető is, lehet kolléga, csapattag, céget képviselve pl.: szolgáltató, de lehet belső mentor, tréner. Lássuk tisztán magunk előtt, hogy milyen szerepből kommunikálunk és partnerünk is milyen szerepben van.
A szerephez, de leginkább a benne betöltő személynek vannak saját motivációi, szükségletei, amelyek hajtják őt előre, ha valamit el akar érni. Fontos tudni magunkról, hogy mi a motivációnk, mert ez segít az asszertív kommunikációban maradni, így tudjuk képviselni érdekeinket, igényeinket. E nélkül a kommunikációnak szánt nyílt üzenet (megjelenés) nem lesz összhangban a rejtett üzenettel, amelyet közben testbeszéddel, mimikával, hangsúlyozással párhuzamosan működtetünk (sokszor tudat alatt).
Mi is a közös?
Mivel partneri viszonyról beszélünk, így a közös pont, a közös cél nyíltsága és megléte elengedhetetlen. A közös cél nélkül egyoldalúvá válik a kapcsolat, felborul a harmónia és hosszú távon konfliktust generál. A kapcsolódáskor így a közös igényekre fókuszáljunk. Természetesen a közös célhoz megállapodással jutunk, nyíltan, és őszintén kommunikálva.
A mag
Meggyőződésem, hogy a legbelső magként kétféle orientációt viszünk bele a kapcsolódásba. Eredmény orientációt és Élmény orientációt. A kapcsolatban színtiszta orientáció nem tud megjelenni, viszont a kettő közül az egyik meghatározó. Az egyik kulcs a kapcsolat titkához az, hogy a felek között közel egyforma (arányú) orientációs szándék szükséges. Hogy miért? Mert így adja az értéket bele a kapcsolatba, a közös értéket.
A munka világában a cégek eredményért jönnek létre. Az élmény másodlagos, de nem elhanyagolható, így érdemes vele foglalkozni. Az élmény hatása nélkül csak rideg robotokra lenne szükség. Az eredmény jól meghatározható, számokban kifejezhető, míg az élmény pillanatokban és érzelmi szinten jelenik meg.
Az esszencia
A titok másik kulcsa a bizalom, amely láthatatlan szálként
körbefonja a partnerek közötti utat. A bizalom abból az OK-ból indul ki, amely
bennünket jelképez. Ha magamat és partneremet is OK-nak vélem (és ez kölcsönös),
akkor könnyen kialakul a bizalom is. Minden más variációs esetben a bizalom
kialakulása nehézkes, szinte lehetetlen, vagy csak egyik fél részéről valósul
meg egyoldalúan. Ez viszont egy másik történetet foglal magában.
Tartsd észben
Magánemberként: A jó kommunikáció alapja az önismeret, különben elbeszélsz mellette.
HR-esként, vezetőként: Ismerjük fel az eredmény és az élmény
orientációt, mert egy csapaton belül a tagok eltérő igényekkel lépnek be a
közös munkába.